“EZ AZ OLDAl OLYAN KÉRDÉSEKET, KIJELENTÉSEKET BONCOLGAT, MELYEK TAPASZTALATAINK SZERINT SŰRŰN FELMERÜLNEK A VÁSÁRLÓK KÖRÉBEN ÉS REMÉLHETŐLEG EZEKRE KIELÉGÍTŐ, KÖZÉRTHETŐ VÁLASZOKKAL TUDUNK SZOLGÁLNI MINDENKI SZÁMÁRA!”

Szelezsán Dénes optikus mester tanácsai:

Csak, hogy tisztán lássunk…

Nem találtam akciós keretet, hozzak?:

Általában keret és lencse vásárlásakor adunk jelentősebb kedvezményt. Ha nem talál valaki nálunk, akkor hozott keretre kerülhet a sor. Félre értés ne essék, lehet hozni keretet, de más kedvezmények járnak!

Régi tokba tettem, baja lett... :

Mindig igyekszünk tökéletes szemüveget készíteni, de mindhiába ha a szuper réteg kezelt lencsék miután belekerülnek a keretbe egy elhasználódott tokba kötnek ki. Megsérülnek. Sajnos csak a lencse csere segíthet ilyenkor! Nem garanciális. Tessék körültekintőbben tárolni szemünk ékét!

Ajándék nem jár nekem? :

Teljes körű szemüveg készítés mellé adunk ajándékot!  Ha már pár éve kész a szemüvege és lencse cserére tér be hozzánk, akkor az nem komplett szemüveg és keret vásárlása. Sajnos ajándék az nem jár. De egy kedves beszélgetésre mindig kaphatóak vagyunk!

-Nem érek rá… :

Nagy lelkesedéssel szoktuk beírni orvosi vizsgálatra a kedves pácienseket. Jelentős részük természetesen S.O.S ! Elérkezik a vizsgálat napja és nincs itt az első vizsgálandó személy. Biztosan késik… A második sem jön…  Nem értjük de elfogadjuk, hogy lett fontosabb dolguk. Csak egy értesítést várnánk nagy köszönettel. 🙂

-Elnézést, még sem kérem… :

Legyen szó optikáról, ruha nemüről vagy akár barkács munkáról, a rendelés az rendelés! Megfontoltan, akár előleggel nyugtázva! Természetesen vissza mondható, időben… Senkit sem fogunk- jogunk sincsen hozzá- a fizetés oltárára kényszeríteni, de attól még roppant kellemetlen és a mi pénztárcánkat terheli…  🙁     -Szóljon hozzánk és meghalljuk szavát! 🙂

-Nyugalom, jót akarunk… :

Ha van terved a látásod jobbítására, ha van pénzed és akarat erőd annak megvalósítására és ….. van elvárásod arra, hogy mindenki neked a legjobbat akarja, akkor vágj bele a szemüd elkészítésébe! Ez szép és jó, de van még egy nagyon fontos dolog, talán a legfontosabb. Meg kell adni a megfelelő bizalmat az orvos, vagy éppen az optikus felé. Természetesen mi vagyunk a kedves kuncsaftért, nem pedig fordítva, de ha valamelyik fél mégis meggondolja magát és önkényes ámokfuásba kezd, annak csak kölcsönös bizalmatlanság lesz a vége.  Mindkét félnek megfelelő toleranciával kell, hogy rendelkezzen a másik felé! Tiszteljük meg egymást annyira, hogy a felszinre kerülő problémák ellenére mindvégig szem előtt tartsuk a végső célt, hogy jó szemüveget készíthessünk! Köszönet minden kedves vásárlómnak, vásárlónak aki ezt így látja! 🙂

Szemüvegünk ápolása: 

Ha látom a lábbelidet, megmondom milyen ember vagy! Hát kérem alássan, ez a szemüvegre is igaz és ráadásul egy olyan helyen ül, ahol a lelkünk tükre is igen jól látszik, az orcánkon. Tegyük fel magunknak a kérdést, mit is tartok tisztán az életemben a lelkemen kívül? Mosom a ruhám, a szájhigéniára is adok, sőt még a lakásomat is tisztán tartom és a szemüvegem minden héten legalább egyszer átöblítem.. Ho-hó, álljunk meg egy szóra, ez biztos? Rengeteg negatív példát tudnék mondani, bár a szerényebb körülmények sem indokolják a tisztítószerek használatának hanyagolását! Tegyük hozzá gyorsan, hogy egy megfelelően kezelt szemüveg nem csak magabiztosságot sugall, de higgyük el, hogy a közérzetünk is jobb lesz tőle.

Garancia, máshol történt vizsgálatra? :

Határozottan nincs, de miért is lenne… Más munkájáért felelősséget vállalni? De akkor a kedves kuncsaft az aki bukik mindent, ha nem jó a dioptria? Sajnos igen, ha a vizsgálat máshol történt és rossz a dioptria! Nos, két ember kell a receptíráshoz, egyik az orvos, aki próbálkozik helyes adatokat felírni és a beteg, aki helyesel a próbálkozásokra, mert hát helyesel, mert hát csak elkészül az a fránya vizsgálat és hát papíron jó is, csak a keretben nem. Ettől kezdve az orvos mossa kezeit…tisztelet a kivételnek. Na és mi van az optikussal, aki -esetünkben- a máshol meghatározott rossz korrekciót elkészítette? Gyakorlatilag ő is mosná kezeit, egyébként teljes joggal! Természetesen nincs két egyforma szaki sem.  Létezik szóváltásból eredő, néha lökdösődésbe torkolló -nem nálunk- szüleinket emlegető konfliktus, de létezhet felülvizsgálat az optikus kontójára, méltányosságból lencsekészítés az optikus kontójára, ami abban az esetben lenne jogos, ha nála készült volna a vizsgálat is és így természetesen a garancia biztonsággal, kényelmesen érvényesíthető!!! A probléma megelőzhető és saját zsebünket is megkímélhetjük az által, ha egy helyen készítjük a vizsgálatot és a szemüveget-legalább a roppant drága lencséknél legyünk figyelmesebbek-  hiszen ez a 100%-os garancia alappillére !

  -Még most sem jó a szemüvegem, Doktor Úr… :

Vannak egyedi esetek, de általában véve ha valami nem stimmel, akkor az orvos vagy az optikus a hibás, ami a legtöbb esetben fenntertható álláspont… Viszont sokan az orvostól várják  a megváltást, de a látásunk élességét mi magunk, páciensek érzékeljük, tehát még a legtapasztaltabb orvost is félrevezethetjük bizonytalan, pontatlan állításainkkal! Ez tény! Tehát, ha nem tudjuk, hogy mit és hogyan akarunk látni, akkor bízzuk magunkat az orvosra és vállaljuk a következményeket vagy mielőtt vizsgálatra jelentkeznénk, nézzünk utána aktuális forrás anyagoknak, vagy kérdezzünk bátran orvosunkat, optikusunkat vagy tapasztaltabb ismerőseinket olyan témakörben, melyek segíthetik döntéseinket.

Kérdezz-felelek… :

Az orvoshoz menetel sokszor még a legbátrabbakat is térdre kényszeríti ! A legtöbb esetben kórtól, nemtől függetlenül igen bátran vágunk neki bármely orvosi vizsgálatnak, de mire kiérünk onnan, hirtelen olyan látszata van a dolognak, mintha egy másik bolygóról érkeztünk volna. 🙂 Bent rendületlenül bólogatunk végtelenbe révedő tekintettel orvosunknak és mintha egy varázs ütésre egy memória törlésen estünk volna át, csak nézünk, hogy mi is történt velünk az elmúlt 20 percben. Ezek után kezdetét veszi a kérdés áradat az optikus felé, aki szintén értetlen tekintettel tessékel vissza minket a dokihoz, hisz ő vizsgált meg minket az imént. Tanulság gyanánt azt javalom,hogy bátran játszuk el a kérdezz-feleleket a dokinkkal akár többször is, hiszen ő van mi értünk és nem hiszem, hogy problémát okozna egy orvosnak a többszöri precíz szakirányú felvilágosítás.

Karcmentes, színtelen lakkbevonat  műanyag lencsékre:

A szó szoros értelemben vett karcmentességgel nincs felvértezve egyik lencse sem, így talán helytállóbb a keményített felület, bár manapság gyártanak igen komoly többrétegű bevonatokat is. Viszont csak rendeltetésszerű használatra vannak kifejlesztve, tehát fémmel, kővel vagy fával való találkozás igen csak nem ildomos. 🙂 Utólagos megmunkálásra, felület polírozásra nincs lehetőség! Ha valaki utólag szeretne színezést kérni lencséjére, amin már van lakk bevonat, az sem lehetséges. A gyártó cég kérésünkre kivizsgálja, hogy a réteg sérülését gyári hiba- mely garanciális cserét von maga után – vagy netán külső mechanikai sérülés- nem garanciális – okozta.

Szemüvegkeretünk garanciája:

Egy év, de kizárólag csak a gyári hibákra vonatkozik, mint pl: festék lepergése/nem mechanikai behatásra/, forrasztási pontoknál törés. Ha behatás éri a keretet ne igazgassuk, ne próbálkozzunk, vigyük el látszerészünkhöz és ha ő töri el, csapjunk nagy patáliát… 🙂  Ha a keretünk nem menthető, akkor a lencséknek adjunk még egy eséjt azáltal, hogy átcsiszoltatjuk egy másik keretbe garanciában vagy anélkül..

A segítség ártalmas is lehet? : 

Ha felkínálunk új szemüveg készítésénél egy lehetőséget arra(INGYEN), hogy a régi-több helyen megtört, de még éppen használható- keret élettartalmát meghosszabbítsuk, szerintem egy kellemes gesztusnak fogható fel! Miután elégedett a kedves vásárló az új kerettel, általában helycserés támadást halytunk végre, így a régit itt hagyhatja forrasztásra vagy bármilyen más jellegű javításra. Miután elviszik ezen javításokat, nem várunk dicséretet, de szemrehányó megjegyzéseket sem arra nézve, hogy ez így használhatatlan, csúnya!(szerencsére nem ez a mérvadó hozzáállás) Egy ilyen beavatkozás ugyan szebbé nem, -égés okozta elszineződés- de használhatóbbá teszi a régi keretet. Persze bálba nem, de otthonába mindenki eltáncolhat benne egy keringőt…  🙂

-Nem csináltam semmit sem… :

Ezt a mondatot gyakran halljuk  és őszintén szólva nem tudom mindig elhinni! Tegyük fel, hogy behoznak egy kilapított szemüveget és elhangzik az ominózus kijelentés, ráadásul szemrehányóan, -ez szerencsére a ritkábbik eset- hogy ez milyen drága volt és a régi kerete 8 évig bírta…stb. Az a tény, hogy eddig még nem lépett rá a régi  keretére, az  dicséretes, de sajna, most megtörtént. Az, hogy valaki más ült rá, vagy hogy saját maga áldozata lett, de nem akar rá emlékezni, mert fájó emlék, attól a baleset még megtörtént! Semmi para jelenség sincs  a háttérben, vagy igen? 🙂 Sokszor fájó az igazság, de az is igaz, hogy mi optikusok így vagy úgy, amit tudunk szívből kijavítunk, bármit is adnak elő a kedves kuncsaftok…

Azt mondta valaki nekem: -Nem tetszik ez a keret!

Először is, reméljük, hogy többeknek tetszik, mint ennek a jó embörnek aki ezt mondotta! Bármit is mondanak választottunkra, bízzunk megérzéseinkben, mesterünk segítségében, őszinteségében, szaktudásában és nem utolsó sorban emberségében… Ja és legjobban saját magunknak tetszünk, ne pedig másnak!!! Tudom a világ ellen beszélek, hiszen olyan világban élünk, amelyben igenis sokat számítanak  a külsőségek, sajnos, de azért megér egy próbát a szemlélet váltás! Tudja mindenki, egy fecske még nem csinál nyarat, de gondolkodóba ejtheti a többieket és higgyük el, ez jó dolog!!!

Fényre sötétedik a fotokromatikus lencsém, de mennyire? :

Nincs választási lehetőség ezen a téren. A lencsék sötétedésének mértékét nem mi, hanem a gyártó cég állítja be és a használatban pedig az uv. fény mennyiségétől függően sötétedik. A lencsék öregedése maga után von némi alapszín erősödést. A műanyag lencsék terén /transitions,sensitive/ történtek az elmúlt évek alatt jelentősebb fejlesztések, így az üveg lencsék kicsit háttérbe szorultak, bár olcsóságuk miatt elég sokan keresik.

A szemüveg helyes viselete:

Ha mellőzzük a kétkezes szemüveg fel és levételt, akkor számíthatunk arra, hogy amelyik kézzel sűrűbben tesszük ezt kedvencünkkel, azon oldali csavarlazulás, deformitás lesz észlelhető a későbbiek folyamán. Bár vannak jó rögzítő anyagok, de a helyes használatot sajnos nem helyettesítik. A keret helyes viselete mindennél fontosabb lehet, hiszen optikusunk helyes beállítás mellett csiszolja be leendő lencséinket. A lencsénk optikai középpontja a pupillánk elé csiszolandó. Tehát ha keretünk a szemöldökünk fölé vagy esetleg az orrunk hegyére esik akkor ne habozzunk, keressük fel optikusunkat, de ha még ott tartózkodunk és kérésünkre üveges tekintet a válasz, akkor váltsunk látszerészt! 🙂

A hatékony mikroszálas törlőkendő vagy nem!? :

A mikroszálas kendő, szarvasbőr tulajdonságai önmagukban nem elegendőek a szemüveglencséink állapotának megőrzésében. Hisszük vagy sem, a víz és egy kis szappan csodákra képes, essék szó üveg vagy műanyag lencséről! Tessék napi szinten tisztítani orcánk ékét is, hiszen ami alatta van azzal oly sokat törődünk! Tehát öblítés és utána törlés. Az elkoszolódott kendőnket egy kis mosással újjá varázsolhatjuk, ha meg elöregedett tessék újat vásárolni, hogy a tisztítás minőségét fenn tarthassuk!

A légyott, a lánc és az egészség:

A lánc az jó dolog, de speciál nem mindegy, hogy mire használjuk! Rossz az, aki rosszra gondol! A mi esetünkben egy árva szemüvegtartó lánc egészségre történő kihatását vizsgáljuk. Ha elmúltál 40, akkor van olvasószemüveged és nagy valószínűséggel a nyakadban hordod és  még nagyobb valószínűséggel a napi műszak után régen látott párod jól átöleled legalább egyszer, -mert igaz, hogy későn- de észreveszed, hogy kereted lapos lett. Persze a laposság  függ az ölelés mértékétől és ezt követi egy dühkitörés, ami köztudottan káros az egészséges.

A szemüveg helye a világban:

A szemüveg helye a fejeden, azon belül az orrodon és a füleden, no persze ha alszol vagy sportolsz, akkor a tokban van! Az okullárédat földre, székre, fejtetőre, autó tetejére ne tedd és ne add kölcsön másoknak, mert mások se adják kölcsön neked, valamint ne végezz vele olyan cselekedeteket melyek veszélyeztetik önmagad és kereted épségét.

Az antireflex réteg mint szín? :

Az antireflex réteg nem szín, hanem tükröződésmentesítő tulajdonságából kifolyólag visszamaradt reflexió. Ezt látjuk bizonyos szög alatt halvány zöldes bevonatnak, de ez nem színezés és ha jó lencsét akarunk akkor ezt ne nélkülözzük, hiszen nagy mértékben javítja látásunk kontrasztjának élességét!

A hajlakk áldott-áldatlan ereje:

Áldott, mert oly sok esetben meg tudja oldani hajunk fixálását, viszont áldatlan állapotok kerülhetnek előtérbe olyan helyzetekben, mint például a hajlakkozás szemüvegben, aminek következménye sok apró makacs szennyeződés lencséinken. A lakklemosó megoldás lehet otthonunkban de ha nem vagyunk biztosak a dolgunkban, akkor nyugodtan keressük fel  kedvenc optikusunkat.

A csavarrögzítés praktikái:

Szemüvegünk csavarja biztos akkor adja meg magát, amikor egy hajó úton vagyunk a Bahamák felé…Ekkor a megoldóképességünk határát is súrolhatják cselekedeteink. Gondolok itt a gemkapocs, fogpiszkáló, a cérna, esetleg cellux vagy akár a befőttesgumi lányos zavarunkban történő felhasználására. Ha viszont a csavarunk csak meglazult, akkor késheggyel óvatosan meghúzható és körömlakkal rögzíthető.

 

 -Multifikális és bikafokális szemüveget szeretnék? :

Ilyen névvel megáldott szemüvegek nem léteznek. Szájhagyomány útján eltorzult kifejezésekké váltak az évek folyamán. Létezik viszont Multifokális vagy Progresszív lencse. Mindkét kifejezés ugyan azt jelenti! Általában az idősebbek kedvence a bifokális szemüveg, teljes joggal, hiszen sok esetben könnyebben megszokható, mint egy multifokális lencse és jóval kellemesebb az ára. Bár igen sokan a multira esküsznek…

A kontaktlencse és a víz esete:

Soha ne tisztítsuk kontaktlencsénket vízzel, hiszen a vízben élő mikroorganizmusok szemünkbe kerülve bizony komoly gyulladást okozhatnak. Nagyon jó megoldások léteznek például túrázáshóz, rövidebb utakra kontaktlencsénk tárolásának szempontjából! Praktikus lehet a tárolókból a 60 és 100ml kiszerelés.

 Garanciális igény ?!?!…:

Lencsékre, a fogyasztó védelem honlapján törvénybe foglaltan: 2év garancia és 12hó szavatosság= 36hónap jár!!! Vannak gyártók által meghatározott egyedi lencsékre, egyedi garanciák is. Ilyen gyártó a Hoya, pl. 2 évet vállal!!! Ezen időszakon felül csak is akkor érvényesíthet bárki bármilyen garanciális igényt+1évig, ha igazoltan(pl.betegség..) a tényleges 2év garanciális időn belül erre képtelen volt!!! Pénz visszafizetés 3 napon belül lehetséges vagy, ha a garancia időtartalma alatt a forgalmazó nem hajtja végre a jótállásos cserét!!! Kereteknél a gyártók általában 1évet adnak. Ezen felül méltányosságból(kedvességből) történő csere, illetve javítás lehetséges…  🙁

utóirat: Sajnos kénytelen voltam felrakni és tisztába tenni egy-két jogi vonatkozást az optikák által kínált szolgáltatásokkal kapcsolatban, de ez is csak jelentéktelennek tűnő töredéke a teljes jogi vonatkozásoknak… ( Forrás anyag: Fogyasztó Védelem honlapja, MOI(Magyar Optikus Ipartestület). Természetesen aki ismer minket tudja, hogy mindent megpróbálunk megoldani az általunk ismert jogi feltételek keretein belül. Jogászok igaz nem vagyunk, de lelkes látszerészek viszont igen!!!!!!!  🙂

 

 Ha valaki magára ismer, az csupán a véletlen műve, hiszen nem egyedi eseteket vizsgáltunk !

Szelezsán Dénes optikus mester